Chemia

Chemia to nauka o substancjach oraz przemianach w nich zachodzących. Chemia bada substancje na podstawie ich budowy atomowej. Wraz z fizyką, z którą się często przenika, tworzy trzon nauk przyrodniczych.

Układ okresowy

Dynamiczny układ okresowy pierwiastków (tablica Mendelejewa) wraz z opisem poszczególnych pierwiastków.

Pytajnik

Dlaczego latawce latają?

Gdy latawiec utrzymuje się stabilnie w powietrzu, robi wrażenie. Czasem jednak zaczyna kręcić ósemki, lot jest chaotyczny. Od czego to zależy?

Skąd się biorą bąbelki w napojach?

Po otwarciu szampana, piwa lub innego napoju gazowanego pojawiają się bąbelki. Skąd się biorą te pęcherzyki?

Dlaczego gwiazdy migoczą?

Gwiazdy na nocnym niebie wydają się do nas mrugać, ich położenie chybotać. Wydaje się nawet, że gwiazdy zmieniają kolory. Co jest przyczyną tych zjawisk?

Ile trwa zmierzch?

Czy zmierzch trwa wszędzie na Ziemi tyle samo czasu? Czym jest zmierzch i w jaki sposób przebiega?

Czy ryby widzą dobrze w wodzie?

Podczas nurkowania w wodzie z otwartymi oczami obraz wydaje się być mocno zamazany, niewyraźny. Czy ryby też widzą źle w wodzie?

Zderzenie czołowe

Od czego zależą skutki zderzenia czołowego pojazdów? Co zwiększa szanse na przeżycie takiego wypadku?

Czy w igloo jest ciepło?

Lód, śnieg kojarzą się z zimnem. Skąd zatem brało się ciepło w niewielkich domkach budowanych niegdyś przez Eskimosów, zwanych igloo?

Zobacz więcej ...