Ciernikowate

Ciernikowate (Gasterosteidae) to rodzina ryb kostnoszkieletowych występujących w strefie klimatu umiarkowanego. Zaliczamy do nich 7 gatunków w 5 rodzajach.

Są to niewielkie ryby. Ich płetwa grzbietowa przekształcona jest w kolce. Zwykle ich długość nie jest większa niż 8 cm. To ryby o wrzecionowatym ciele, smukłej sylwetce. Otwór gębowy jest mały. Ciało czasem jest pokryte kostnymi płytkami, może też być nagie. Na grzbiecie z tyłu znajduje się płetwa grzbietowa, przed którą występują kolce w liczbie od dwóch do siedemnastu. Po jednym kostnym promieniu zawierają płetwy odbytowe i piersiowe. Płetwy brzuszne również przekształcone są w kolce.

Ciernikowate gatunki można spotkać w wodach słodkich północnej półkuli oraz w Oceanie Spokojnym i Atlantyku. W Polsce występują trzy gatunki ciernikowatych.

Cierniki mają przednią płetwę grzbietową przekształconą w kolce.

Rytuał rozmnażania u ciernikowatych jest mocno wyspecjalizowany. W okresie tarła samce przybierają szatę godową, mają bardziej jaskrawe barwy. Samce budują gniazda z roślin, które zlepiają ze sobą wydzieliną produkowaną przez nerki. Do gniazda prowadzi jedno lub dwa wejścia. Samica w gnieździe składa jaja. Samce po złożeniu jaj przez samice pilnują gniazda, a także młodych.

Ryby te wyjadają często ikrę innych gatunków.

Ryby te często uważa się za rybi chwast, tępiony przez hodowców.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny:

Trwa okres rozrodu u ciernika.
          Tarło odbywa pocierniec.

Elektryczne ryby
Wiele ryb potrafi wytwarzać prąd elektryczny. Czy prąd taki może być niebezpieczny dla człowieka? Czy można w jakiś sposób wykorzystać tę energię elektryczną?