Dlaczego ptaki lecą w kluczu?

W stadach duże ptaki na długich dystansach tworzą w locie szyk klucza w kształcie litery V. Dlaczego tak się dzieje?

Klucz ptaków
© KaStus - stock.adobe.com

Nie wszystkie ptaki tworzą klucz. Dotyczy to głównie ptaków dużych (żurawie, gęsi, kaczki) i to wówczas, gdy dystans do pokonania jest duży.

Gdy ptak macha skrzydłami wytwarza wokół siebie wiry w powietrzu. Charakter tych wirów jest taki, że kolejny ptak, który się ustawi odpowiednio za pierwszym ptakiem, korzysta z siły nośnej wytworzonej przez ten wir, przez co nie musi wkładać już tyle energii co pierwszy z ptaków. Oszczędność energii na długich dystansach może być całkiem spora.

Dlaczego kształt litery V? Wynika to z fizyki wirów. Najlepsze efekty oszczędności energii uzyska ptak, który ustawi się po zewnętrznej stronie z boku ptaka, który utworzył klucz. Szyk litery V jest jednym z najlepszych pod tym względem.

Ptak na przedzie szyku wkłada najwięcej wysiłku w lot, przez co musi być zmieniany co pewien czas przez inne osobniki ze stada.

Szyk litery V zapewnia też dobrą widoczność w stadzie. Ptaki w szyku zwyczajnie podążają za innymi osobnikami w kluczu.

Czy liczb całkowitych jest więcej od liczb naturalnych?
Zdrowy rozsądek podpowiada nam, że liczb całkowitych jest około dwa razy więcej niż liczb naturalnych. Jest jednak zupełnie inaczej.
Czy istnieją jadowite ssaki?
Każdy wie o jadowitych wężach, skorpionach, pająkach, żabach, rybach, owadach. A co z ssakami? Czy ssaki bywają jadowite i czy ich jad jest niebezpieczny dla człowieka?
Czy ptaki się kąpią?
Zimą często dokarmiamy nasze ptaki. Czy jednak równie dobrze pamiętamy o nich latem? Wówczas również można im pomóc przetrwać trudne okresy suszy i wysokich temperatur.