Jak powstaje korek na autostradzie?

Czasem na autostradzie tworzy się korek wydawałoby się bez wyraźnej przyczyny. Czy rzeczywiście korek może być wywołany samoistnie?

Gdy na autostradzie zdarzy się wypadek lub pojawi się inna przeszkoda i pasy ruchu zostaną zablokowane, powstawanie korka jest oczywiste. Ruch jest zwyczajnie wstrzymany, wszystkie samochody dojeżdżające do przeszkody ruchu zatrzymują się. Korek się wydłuża. Taka sytuacja jest zrozumiała. Czasem jednak stoimy w korku wydawałoby się bez wyraźnej przyczyny

Jak powstaje korek na autostradzie?
© Aaron Kohr - stock.adobe.com

 

Fala uderzeniowa

Gdy autostrada jest względnie pusta, działania pojedynczego kierowcy nie wpływają na reakcje innych uczestników ruchu. Gdy jednak zagęszczenie pojazdów na drodze jest duże, sytuacja diametralnie ulega zmianie.

Gdy samochody jadą jeden za drugim i jeden z kierowców nagle zahamuje, jadący za nim kierowca zareaguje podobnie, jednak z pewnym czasem opóźnienia - czasem reakcji. Podobnie reagują kolejni kierowcy. W umysłach kierowców rozchodzi się impuls falowy, który powoduje naciśnięcie pedału hamulca i spowolnienie jadących samochodów. To nagłe hamowanie zaczyna się przemieszczać jak fala w tył. Powstaje tak zwana fala uderzeniowa. To fala opóźnienia. Najciekawsze jest to, że kierunek rozchodzenia się tej fali może być różny, w tym stacjonarny.

Kiedy korek zniknie? Jeżeli już fala uderzeniowa na autostradzie miała już miejsce i pierwszy samochód zaczyna przyspieszać, podobnie przyspieszeniem zaczynają reagować kolejni kierowcy i w tył zaczyna się przemieszczać fala przyspieszenia. Gdy fala przyspieszenia dogoni falę uderzeniową ruch stanie się znów płynny.

Czy fala uderzeniowa jest samoistna? Nie. Zawsze wynika z jakiejś reakcji kierowcy podczas kierowania pojazdem.

Jak zapobiegać fali uderzeniowej? Jeżeli spotkaliśmy się z dużym natężeniem ruchu na drodze unikajmy gwałtownych ruchów, starajmy się jechać w sposób płynny, zachowując odpowiednie odległości między pojazdami.

Odstęp między pojazdami

Fala uderzeniowa powstaje tym częściej, im gęściej są ustawione jadące pojazdy. Zachowując większe odległości, nerwowe reakcje kierowców zdarzają się rzadziej i kierujący pojazdem mają czas na spokojniejsze wyhamowanie pojazdu lub podjęcie decyzji o braku hamowania, gdy tylko jest to możliwe i bezpieczne, a odległośc do kolejnego pojazdu duża. Tak zwana jazda "na zderzaku" nie sprzyja płynności ruchu, nie wspominając już o bezpieczeństwie.

W Kodeksie drogowym przeczytamy, że kierujący pojazdem jest obowiązany:

  1. jechać z prędkością nieutrudniającą jazdy innym kierującym; 
  2. hamować w sposób niepowodujący zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia; 
  3. utrzymywać odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu. 

Co więcej, od niedawna (od 1 czerwca 2021) obowiązuje następujący przepis:

Kierujący pojazdem podczas przejazdu autostradą i drogą ekspresową jest obowiązany zachować minimalny odstęp między pojazdem, którym kieruje, a pojazdem jadącym przed nim na tym samym pasie ruchu. Odstęp ten wyrażony w metrach określa się jako nie mniejszy niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, którym porusza się kierujący, wyrażonej w kilometrach na godzinę. Przepisu tego nie stosuje się podczas manewru wyprzedzania.

Oznacza to, że jeżeli poruszamy się z prędkością 140 km/h, nasza minimalna odległość od pojazdu powinna wynosić 70 m.

Należy pamiętać, że to ogólna zasada, a na bezpieczeństwo jazdy maja jeszcze wpływ takie czynniki jak indywidualny czas reakcji kierowcy (każdy kierowca ma nieco inny czas reakcji), a także to, że różne samochody mają różne drogi hamowania.

Jeśli zaś już stoimy w korku, nie powinniśmy stawać zbyt daleko od samochodu stojącego przed nami. Gdy zostawimy zbyt dużą przestrzeń między pojazdami wydłużamy korek, a tym samym możemy utrudnić włączenie się do ruchu kierowcom stojącym dalej za nami.

W rzeczywistości nie ma prostej zasady na szybkie obliczenie pewnej, bezpiecznej odległości między pojazdami i trzeba polegać na Kodeksie Drogowym oraz zdrowym rozsądku, wyobraźni, umiarze oraz kulturze jazdy.




Ostatnio opublikowane w Pytajniku

Dlaczego gwiazdy zataczają okręgi wokół Gwiazdy Polarnej?
Dlaczego na zdjęciach nieba nocnego z długim czasem naświetlania gwiazdy wydają się krążyć wokół Gwiazdy Polarnej?
Czy można spowolnić fotony?
Fotony są składnikiem światła. Wiemy że poruszają się ze stałą prędkością światła, która jest uniwersalną stałą fizyczną. Czy istnieje możliwość spowolnienia fotonów?
Czy liczb całkowitych jest więcej od liczb naturalnych?
Zdrowy rozsądek podpowiada nam, że liczb całkowitych jest około dwa razy więcej niż liczb naturalnych. Jest jednak zupełnie inaczej.
Zobacz więcej
Przeglądaj wszystkie artykuły dotyczące ciekawostek ze świata nauki.

Zobacz też

Drgania i fale


Drgania i fale


© medianauka.pl, 2022-02-13, A-4389



Udostępnij
©® Media Nauka 2008-2023 r.