Kąsaczowate

Kąsaczowate (Characidae) to rodzina ryb kostnoszkieletowych z rzędu kąsaczokształtnych, do której zaliczamy 130 gatunków ryb w Afryce i 900 gatunków w obu Amerykach. W Polsce nie występują żadne gatunki z tej rodziny ryb. Do tej rodziny zaliczamy słynne ze swojej krwiożerczości (choć nie zawsze słusznie) piranie, które tworzą odrębną podrodzinę piraniowatych (Serrasalminae). Jest to najliczniejsza w gatunki rodzina kąsaczokształtnych.

Zwykle ryby te mają srebrzyste ubarwienie ciała z żółtym lub turkusowym odcieniem. Wiele gatunków lśni różnymi kolorami.

Jest to jedyna rodzina kąsaczokształtnych, która zamieszkuje wody Ameryki i Afryki. W Afryce najliczniej występują w rzekach przybrzeżnych zachodniej części kontynentu oraz w Zairze.

Wiele gatunków żyje w ławicach.

Ryby z tej rodziny osiągają rozmiary od 3 cm do 1,3 m. Szczęki są uzębione. W budowie anatomicznej pojawia się płetwa tłuszczowa.

Większość gatunków rozrzuca swoją ikrę pośród roślinności wodnej. Część gatunków migruje na tarło. W przypadku około 50 gatunków ikra jest zapładniana w ciele samicy.

Mniejsze gatunki polują na owady, bezkręgowce i w mniejszym stopniu zjadają pokarm roślinny. Gatunki większe są drapieżnikami. Są też gatunki żywiące się płetwami i łuskami innych ryb.

Wiele gatunków z tej rodziny uchodzi za ryby sportowe w wędkarstwie.

Wiele gatunków to ryby akwariowe.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny:

Elektryczne ryby
Wiele ryb potrafi wytwarzać prąd elektryczny. Czy prąd taki może być niebezpieczny dla człowieka? Czy można w jakiś sposób wykorzystać tę energię elektryczną?