Konik wąsacz

Konik wąsacz (Chorthippus parallelus)

© GabiWolf - stock.adobe.com

Konik wąsacz, konik łąkowy (Chorthippus parallelus) to gatunek owada prostoskrzydłego z rodziny szarańczowatych, jeden z najbardziej pospolitych szarańczaków w Polsce. Ma krótkie czułki. Skrzydła samca sięgają końca odwłoka i mają obszar gęstszego użyłkowania, tworzący białawą lub ciemniejszą plamę w pobliżu końca skrzydła. Skrzydła drugiej pary są krótsze. Skrzydła samicy sięgają zwykle połowy długości odwłoka i są zaostrzone na końcu. Ciało jest zielone, brązowe, żółte, czerwonawe lub wielobarwne. Na przedpleczu, po bokach żebra biegną najpierw równolegle, później się rozbiegają. Kolana tylnych odnóży mają ciemną barwę.

Gatunek występuje w Europie i Azji, w Polsce na terenie całego kraju. Preferuje umiarkowanie wilgotne łąki, murawy, torfowiska, skraje dróg. Nie znosi nadmiernej wilgoci i nadmiernej suszy.

Nie potrafi latać. Okres występowania osobników dorosłych przypada na czas od końca czerwca do listopada. Zimują jaja. To owad aktywny za dnia, najbardziej w upalnych porach. Wydaje odgłosy poprzez pocierania tylnych ud o skrzydła.

Długość ciała wynosi 13-23 mm, przy czym samice są większe.

Larwy żerują na trawach. Osobniki zjadają liście roślin.

Samica składa jaja do gleby.

Okres występowania imago konika wąsacz.