Murenowate

Murenowate (Muraenidae) to rodzina ryb kostnoszkieletowych, do której zaliczamy około 200 gatunków w 15 rodzajach. W Polsce nie żyją przedstawiciele tej rodziny, jeden gatunek żyje w Europie.

Ryby te mają wydłużony, węgorzowaty kształt ciała. W paszczy znajdują się ostre i szpiczaste zęby, które służą do chwytania zdobyczy, ale w gardle znajduje się drugi podwójny rząd zębów gardłowych, które służą do miażdżenia ofiary. Ubarwienie może być jaskrawe i wzorzyste. Płetwa grzbietowa oraz odbytowa są widoczne i długie, czasem zredukowane. Ogon płynnie przechodzi w płetwę ogonową. Płetwy nieparzyste są zredukowane.

Ryby te preferują wody płytkie, najczęściej występują na rafach koralowych. Są gatunki, które wpływają do rzek. Jeden gatunek żyje w Morzu Śródziemnym. Są obecne we wszystkich oceanach świata, zwykle w strefie tropikalnej i subtropikalnej.

Mureny chowają się w skalnych kryjówkach i polują nocą. Rzucają się do przodu za zdobyczą. To bardzo agresywne ryby.

Ryby te dorastają do 3,75 m długości ciała. Mureny są krótkowzroczne. Najmniejszy gatunek mierzy 20 cm. Niektóre mureny posiadają gruczoły jadowe, także plazma krwi wielu gatunków jest trująca dla ssaków.

Niewiele wiadomo o rozrodzie tych ryb. Jak u wszystkich węgorzokształtnych występuje stadium leptocefala. Zdarza się, że murena rozpoczyna życie jako samiec, dopiero później zmienia płeć.

Mureny są mięsożerne.

Są to ryby bardzo pospolite i nie są zagrożone wymarciem. Badania na Hawajach wykazały, że mureny stanowią aż 46% biomasy drapieżników raf. Są ważnym elementem łańcucha pokarmowego.

Ludzie są czasami atakowani przez mureny, ale głównie w przypadkach ich drażnienia. Można w ten sposób stracić palce. Niektóre mureny są jadowite. Ukąszenie takiego gatunku powoduje silne zatrucie toksynami, a nawet w 10% przypadków śmierć.

Mureny są jadalne, niektóre trujące, powodując tropikalne zatrucie rybami (ciguatera). Trujące właściwości krwi zostają utracone w temperaturze 75 °C, dlatego po ugotowaniu mięsa mureny, nadaje się ono do spożycia. Mięso mureny śródziemnomorskiej wśród starożytnych Rzymian uchodziło za rarytas. Nawet hodowano te ryby w specjalnych zbiornikach i czasem karmiono je niewolnikami.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny:

Elektryczne ryby
Wiele ryb potrafi wytwarzać prąd elektryczny. Czy prąd taki może być niebezpieczny dla człowieka? Czy można w jakiś sposób wykorzystać tę energię elektryczną?