Osnujowate, niesnujowate

Osnujowate, niesnujowate (Pamphiliidae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 160 gatunków. W Polsce żyje 37 gatunków z tej rodziny owadów w pięciu rodzajach.

To niewielkich rozmiarów błonkoskrzydłe o krępej budowie ciała, z lekko spłaszczonym grzbietowo-brzusznie ciałem. Nie mają przewężenia między tułowiem a odwłokiem. Przedplecze nie jest mocno wycięte. Ciało ciemne. Na odwłoku czasem występują różnokolorowe plamy. Owady te mają dużą głowę z dość długimi i nitkowatymi czułkami. Skrzydła w spoczynku składają się wzdłuż ciała na odwłoku. Aparat gębowy jest typu gryzącego. Larwy przypominają gąsienice motyli.

Są to owady półkuli północnej. W Polsce można je spotkać na terenie całego kraju w lasach, najczęściej w szkółkach leśnych. Dorosłe osobniki przesiadują na kwiatach roślin baldaszkowatych.

Bywa, że larwy żerują gromadnie. Na ogół wytwarzają duże oprzędy, w których żerują. Umieszczają w nich także odchody dla odstraszenia napastników.

Błonkówki te przechodzą przeobrażenie zupełne. Na ogół cykl rozwojowy trwa rok, czasem wydłuża się do 3 lat.

Larwy odżywiają się tkanką liści drzew iglastych i liściastych. Owady dorosłe żywią się pyłkiem i nektarem kwiatowym.

To często szkodniki lasów.

Larwy osnujowatych stanowią ulubione pożywienie ptaków.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny:

Okres lotu osnuji czerwonogłowej.