Pazik brzozowiec

Pazik brzozowiec (Thecla betulae) to motyl z rodziny modraszkowatych. Występuje tu wyraźny dymorfizm płciowy. Samce mają skrzydła z wierzchu brunatne, u samic na pierwszej parze skrzydeł znajduje się pomarańczowa plama. Skrzydła drugiej pary zakończone są małym ogonkiem w rdzawym kolorze. Najbardziej charakterystyczną cechą wyróżniającą ten gatunek jest spód skrzydeł. Jest on żółtawy z pomarańczową plamą, brunatną kreską i pomarańczowym polem z białą obwódką. Gąsienica jest zielona. Na bokach pojawiają się też żółtawe kreski.

Pazik brzozowiec spotykany jest w Europie i Azji, a w Polsce na terenie całego kraju. Występuje dość rzadko. Najczęściej można go spotkać w śródpolnych zaroślach, gdzie rośnie tarnina, na skrajach lasów, a także w sadach.

Okres lotu pazika brzozowca trwa od lipca do września. Motyle latają najczęściej wysoko w koronach drzew. Zimują jaja.

Motyl ten osiąga 32-38 mm rozpiętości skrzydeł.

Rośliną żywicielką jest tarnina, a także śliwa, czereśnia i ałycza. Gąsienice wczesną wiosną obgryzają pąki, później same liście. Motyle siadają na kwiatach, jedzą też spadź mszyc.

Występuje tylko jedno pokolenie w ciągu roku. Jaja mają kredową barwę. Przepoczwarzenie następuje w glebie.

Gatunek nie wymaga ochrony w Polsce.

Okres lotu pazika brzozowca.

Motyle dzienne Polski — quiz