Pielęgnice, pielęgnicowate

Pielęgnice, pielęgnicowate (Cichlidae) to duża rodzina ryb słodkowodnych, należących do rzędu okoniokształtnych, do której zaliczamy około 1500 gatunków sklasyfikowanych w 198 rodzajach. Dokładna liczba gatunków nie jest znana.

Pielęgnice mają na ogół wysokie, lekko bocznie spłaszczone ciało, z płetwami średniej wielkości. Istnieją też gatunki o innej budowie ciała. Dużo gatunków charakteryzuje się żywym ubarwieniem.

Ryby te występują w wodach śródlądowych Afryki, Ameryki Południowej i Środkowej, a także Azji. Bardzo dużo gatunków to endemity. W Afryce ponad 99% pielęgnicowatych to gatunki endemiczne, spotykane tylko w jednym zbiorniku! Ponad 200 gatunków pielęgnic stwierdzono w Jeziorze Wiktorii, około 170 w jeziorze Tanganika. W Malawi żyje około 450 gatunków! W Ameryce Południowej około 300 gatunków żyje w rzekach. Niektóre gatunki tolerują słonawą i słoną wodę.

Ryby te osiągają rozmiary od 2,5 cm do 90 cm długości ciała. Po obu stronach pyska znajduje się pojedyncze nozdrze. Linia boczna składa się z dłuższej części górnej i krótszej części dolnej (tylnej). Ta druga może być podwójna lub potrójna. Ryby te charakteryzuje również budowa kości gardłowych oraz mięśni gardła. Zęby gardłowe są bardzo zróżnicowane.

Gody są poprzedzone zalotami samców, które w tym okresie stają się bardziej kolorowe. Gębacze (pyszczaki) noszą ikrę w pysku. Niektóre gatunki budują tarlisko. Samice gatunków amerykańskich i azjatyckich składają ikrę na dnie. Gatunki afrykańskie to zwykle gębacze, pozostałe ukrywają ikrę w zakamarkach. Samiec i samica opiekują się jajami. Zdarza się, że opieka rodzicielska trwa nawet wówczas, gdy narybek jest już samodzielny. Są gatunki, które noszą rozwijające się jaja, a także larwy w pysku.

Ryby te są przystosowane do przyjmowania bardzo różnorodnego pokarmu, bakteryjnego, roślinnego po zwierzęcy w postaci innych ryb.

Niestety cała grupa z Jeziora Wiktorii jest zagrożona wymarciem. Tilapie mają pewne znaczenie gospodarcze (konsumpcyjne).

To bardzo efektowne i poszukiwane ryby do domowych akwariów. W Polsce najczęściej są hodowane skalary, paletki, pielęgnice i pielęgniczki.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny:

Czy ryby śpią?
Ryby nie zamykają oczu. Czy zatem zapadają w sen? Jak ryby śpią? Kiedy i skąd wiadomo, że zapadły w sen?
Elektryczne ryby
Wiele ryb potrafi wytwarzać prąd elektryczny. Czy prąd taki może być niebezpieczny dla człowieka? Czy można w jakiś sposób wykorzystać tę energię elektryczną?