Pogońcowate

Pogońcowate (Lycosidae) to rodzina pająków, do której zaliczamy około 2300 gatunków, z czego w Polsce można spotkać 67.

Ubarwienie szare, brązowawe, zlewające się z podłożem. Głowotułów i odwłok są zwykle owalne i mają podobną wielkość. Owłosienie ciała obfite.

Pogońcowate można spotkać na terenie całej Polski od środowisk bardzo suchych jak wydmy, po ściółkę leśną, a nawet bagna.

Nie tkają sieci łownych.

Krajowe gatunki osiągają rozmiar do 2 cm długości głowotułowia z odwłokiem. Pająki te mają 8 oczu. Cztery są małe ustawione w rzędzie z przodu głowy. Cztery pozostałe są większe, tworzą zarys trapezu.

Samiec odbywa taniec godowy. Samica składa jaja do kokonów, które przed wylęgiem otwiera. Kokon samica taszczy ze sobą i troszczy się o niego. Nosi na odwłoku także młode.

Nazwa rodziny wywodzi się z faktu, iż pająki te urządzają pogonie za swoimi ofiarami.

To pogońcowatych zaliczamy tarantule, które często są mylone z ptasznikami. Tarantule to duże, jadowite pająki, które mogą zagrażać człowiekowi.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny:

Rozwój pająków
Jakie strategie związane z rozwojem młodych występują u pająków? Czy przejawiają instynkt macierzyński? Czy karmią swoje młode?
Największe pająki w Polsce
Jakie pająki w Polsce są największe? Czy są groźne? Gdzie można je spotkać i jak często?
Tarantula
Tarantula to nazwa naprawdę dużego i najczęściej niebezpiecznego pająka. Gdzie go można spotkać?
Ile oczu ma pająk?
Czy wszystkie pająki mają tyle samo oczu i ile ich mają? Czy wszystkie ich oczy są takie same? Jak widzi pająk?