Rzekotki

Rzekotki, rzekotkowate (Hylidae) to rodzina płazów z rzędu płazów bezogonowych. Rodzina ta liczy dziś około 48 rodzajów i około 800 gatunków. W Polsce żyje 1 gatunek z tej rodziny płazów - rzekotka drzewna.

W 2005 naukowcy wydzielili z tej rodziny rodzaje z podrodziny Hemiphractinae, do której należy 79 gatunków i włączyli je do żab południowych (Leptodactylidae). Są to rodzaje Stefania, Flectonotus, Cryptobatrachus, Gastrotheca, Hemiphractus. Część naukowców z tej rodziny wydziela także podrodzinę Pseudinae z rodzajami Lysapsus oraz Pseudus.

Rzekotki mają smukłe ciało, długie kończyny, na końcach których znajdują się zwykle przylgi, które ułatwiają poruszanie się po gładkich powierzchniach liści (przylgi nie występują u gatunków z rodzajów Acris i Pseudis). Skóra rzekotek jest gładka i delikatna. Na dolnym odcinku brzucha czasem występuje nieregularna bruzdowata siateczka, która ułatwia przyleganie do pionowych powierzchni. Niektóre rzekotki żyją w ziemi i są wówczas podobne do grzebiuszek.

Zwykle kolor ciała jest zielony, żółtawy lub brązowy. Kolor taki umożliwia zlewanie się z tłem pośród liści drzew lub traw.

Rzekotki występują w Europie, części Azji (Turcja, Kaukaz oraz południowo-wschodnie obszary po Japonię), Ameryce Południowej, Ameryce Środkowej, Ameryce Północnej, północnych rejonach Afryki, na Nowej Gwinei i w Australii.

Zwykle rzekotkowate polują w bezruchu w oczekiwaniu na ofiarę, którą zwykle jest bezkręgowiec. Łapią ją za pomocą długiego języka.

Część rzekotek potrafi zmieniać kolor skóry w zależności od barwy otoczenia, temperatury ale i nastroju.

Rzekotki prowadzą nadrzewny tryb życia. Pomagają im w tym długie kończyny zakończone przylgami. Znamy też gatunki żyjące pod ziemią jak grzebiuszki.

Większość gatunków jest aktywna nocą i o zmierzchu.

W kośćcu nie występują żebra, kręgi przedkrzyżowe oraz urostyl nie są zrośnięte, jest ich osiem. Obręcz barkowa jest łukowato wygięta. Zęby i czasem zęby podniebienne występują w górnej szczęce. W szkielecie palców znajduje się dodatkowy człon chrzęstny.

Większość rzekotek za wyjątkiem rodzaju Nyctimystes oraz podrodziny Phyllomedusinae ma pionowe źrenice.

Parotydy u większości gatunków nie wstępują.

Pojedyncze rezonatory występują u samców i są umiejscowione wewnątrz jamy gębowej.

Samce przywołują samice za pomocą dźwięków wydawanych przy pomocy rezonatorów. Różne gatunki stosują różne metody rozrodcze. Część samic składa jaja w zbiornikach wody, a larwy rozwijają się w tych zbiornikach. Kijanki żerują indywidualnie. Niektóre gatunki składają jaja do gniazd wypełnionych pianą. Inne gatunki rzekotek składają jaja do zagłębień w ziemi lub roślinach (najczęściej są to bromelie). Czasem jaja są składane nad wodą. Kijanki po wykluciu spadają do wody.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny:

Trwa okres snu zimowego dla rzekotki drzewnej.
          Trwa okres godowy rzekotki drzewnej. Samce zajmują małe zbiorniki wodne i stawy, nawołują głośno samice. Te składają skrzek w postaci małych pakietów. W dzień samce przebywają na lądzie.
          Kończy się rozwój kijanek rzekotki drzewnej. Następuje metamorfoza. Młode rzekotki drzewne osiągają 16 mm długości
     Trwa okres aktywności życiowej rzekotki drzewnej.

Płazy Polski — quiz

Największa żaba na świecie
Jak się nazywa największa żaba na świecie? Jakie ma rozmiary, gdzie żyje? Oto garść ciekawostek ze świata płazów.
Największy płaz na świecie
Jaki płaz jest największy na świecie? Jakie osiąga rozmiary i gdzie żyje? Jaki płaz jest największy w Polsce?