Śledziowate

Śledziowate (Clupeidae) to rodzina ryb kostnoszkieletowych z rzędu śledziokształtnych, do której zaliczamy 214 gatunków. To zwykle niewielkie ryby, które pływają w bardzo dużych ławicach.

Wyróżnia się sześć podrodzin:

Większość gatunków to ryby morskie.

Ciało śledziowatych jest opływowe, srebrzyste, pokryte dużą łuską cykloidalną. Płetwy zawierają tylko miękkie promienie. Płetwa ogonowa jest rozwidlona. Płetwy brzuszne są bardzo małe, a sam brzuch pokryty jest łuskami kilowymi. Skrzela mają wyrostki filtracyjne.

To ryby występujące we wszystkich oceanach w pobliżu kontynentów. Istnieją gatunki wyłącznie słodkowodne. Zdecydowanie mniej jest gatunków wód umiarkowanych i zimnych, a w ogóle w okolicach polarnych i w głębinach. Większość gatunków żyje w wodach tropikalnych.

Niektóre gatunki prowadzą wędrowny tryb życia, szczególnie na tarliska.

Pęcherz pławny jest typu otwartego, to znaczy przewód powietrzny jest całe życie drożny.

To bardzo płodne ryby. Na ogół ikra jest składana w określonych porach roku. Zwykle samica rozsiewa przy powierzchni wody nawet 200 000 jaj. Jajo ma średnicę od 1 do 2 mm. Larwy, które wylęgają się z jaj mają długość od 2 do 5 mm. Same stanowią plankton. Gdy osiągają 3 cm długości, przekształcają się w narybek.

Podstawę diety śledziowatych stanowi plankton.

Mimo połowów na ogromną skalę, ryby te nie są zagrożone wymarciem.

Śledziowate same stanowią pokarm dla wielu gatunków innych ryb oraz ssaków i ptaków wodnych. Ryby te pełnią ogromną rolę w rybołówstwie. Największe znaczenie mają śledź oceaniczny, szprot i sardynka.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny:

Aloza wyrusza na tarło w górę rzek.
       Okres tarła szprotek.
          Trwa rozród jednej z bałtyckiej populacji śledzia (wiosennego)
         Trwa rozród drugiej z bałtyckiej populacji śledzia (jesiennego)

Elektryczne ryby
Wiele ryb potrafi wytwarzać prąd elektryczny. Czy prąd taki może być niebezpieczny dla człowieka? Czy można w jakiś sposób wykorzystać tę energię elektryczną?