Trociniarkowate

Trociniarkowate (Cossidae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 700 gatunków. W Polsce żyją zaledwie 4 gatunki z tej rodziny owadów. Motyle te zaliczamy do ciem.

To zwykle dość duże motyle o szarym, brązowym, białym lub kremowym ubarwieniu z marmurkowym lub prążkowanym rysunkiem. Tułów jest mocno zbudowany, owłosiony, odwłok duży. Skrzydła są wydłużone, w spoczynku układane wzdłuż odwłoka. Ssawki u owadów dorosłych nie występują lub są mocno zredukowane. Larwy są zwykle brązowe, z dobrze wyodrębnioną głową, z dużymi żuwaczkami i szczecinkami. Oczy zwykle duże, czułki dość krótkie. Australijskie gatunki mają bardzo długie czułki.

Owady te są obecne na terenie całego kraju. Za dnia można je obserwować na pniach lub liściach drzew i krzewów. Występują w lasach, parkach, sadach, ogrodach.

To motyle o nocnej aktywności. Larwy trociniarkowatych drążą głębokie tunele w drewnie. Zazwyczaj żyją w pniach, gałęziach, a nawet w korzeniach drzew i krzewów. Zimują gąsienice w drewnie. Motyle te przylatują nocą do światła.

Samica składa jaja na ziemi lub na korze drzew. Gąsienica przed przepoczwarzeniem wygryza w drewnie specjalną komorę. Rozwój może trwać nawet 4 lata.

Larwy odżywiają się zazwyczaj drewnem. Część żeruje na trzcinie pospolitej.

Niektóre motyle z tej rodziny są szkodnikami drzew w lasach, także na plantacjach kawy, herbaty i kakao.

Larwy niektórych gatunków australijskich to przysmak tubylców.
Zaledwie kilka gąsienic żerujących w jednym drzewie może doprowadzić do jego śmierci.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny:

Okres lotu torzyśniada kasztanówki.
         Okres lotu trociniarki czerwicy.

Motyle dzienne Polski — quiz

2024-01-22

Co to jest efekt motyla?
Co motyl ma wspólnego z efektem motyla? Czy rzeczywiście drobna zmiana w układzie może wywołać katastrofalne skutki? Co ma wspólnego efekt motyla z teorią chaosu?