Wardzanka żądlica

Wardzanka żądlica (Bembix rostrata)

© Krzysztof Trawiński - medianauka.pl

Wardzanka, wardzanka żądlica (Bembix rostrata) to łatwy do rozpoznania gatunek żądłówki z rodziny grzebaczowatych. Ma duże, zielonkawe oczy i charakterystyczną, żółtą, masywną wargę, która pozwala zachowywać owadowi równowagę podczas kopania w piasku. Ma szary tułów, odwłok w żółte pasy. Przednie kończyny samicy są przystosowane do kopania w piasku. Odnóża mają żółty kolor, są dość długie.

Wardzanka występuje na terenie całego kraju w miejscach nasłonecznionych, piaszczystych (wydmy śródlądowe) na wybranych stanowiskach. Równie rzadko występuje w całej Europie Środkowej.

To owad wybitnie ciepłolubny. Mimo, że wardzanka jest wyposażona w żądło i wydaje się w pobliżu gniazda zachowywać agresywnie, nie jest w stanie wyrządzić krzywdy człowiekowi.

Owad ten norki kopie z niezwykłą szybkością, co powoduje podczas pracy przesuwanie się owada do przodu na zasadzie odrzutu.

Owady dorosłe żywią się pyłkiem i nektarem kwiatów. Larwy zjadają upolowane przez samice muchówki.

Samica bardzo szybko kopie norki w piaszczystym podłożu. Gniazdo ma kształt kuli, do której prowadzi tunel o długości nawet 15 cm. Samica poluje na muchówki i dostarcza je larwom w gnieździe. Larwa rozwija się tydzień. W tym czasie samica dostarcza jednej larwie nawet do 50 muchówek! Samica może w ciągu swojego życia wykarmić zaledwie 4-6 larw. Samica ofiarę przynosi w locie, trzymając ją środkowymi odnóżami.

Owad ten nie jest zbyt często spotykany w naszym kraju. W Polsce jest to gatunek narażony na wyginięcie.

To jeden z największych przedstawicieli grzebaczowatych w Polsce.

Owad ten norki kopie z niezwykłą szybkością (zobacz film), co powoduje podczas pracy przesuwanie się owada do przodu na zasadzie odrzutu.

Filmy

Okres występowania postaci dorosłej wardzanki.