Wąsikowate

Wąsikowate (Adelidae) to rodzina owadów, która liczy dziś około 300 gatunków. W Polsce żyje 28 gatunków z tej rodziny owadów.

Cechą charakterystyczną tych motyli są bardzo długie czułki oraz skrzydła często z metalicznym połyskiem. Kolor wąskich i nieco wydłużonych skrzydeł pierwszorzędowych jest złoty, srebrny lub zielonkawy. Druga para skrzydeł jest szara lub biała. Pokryte są zwykle strzępiną. Czasem samce charakteryzują duże oczy.

Zwykle motyle te są aktywne za dnia, niektóre gatunki w nocy. Można je zobaczyć w locie w dni słoneczne. Zwykle obecne na łąkach, na granicy lasu, drogach leśnych.

Zimuje gąsienica, czasem nawet dwa razy.

Zwykle samica składa jaja w otworach w liściu, wykonanych pokładełkiem. Gąsienice żerują wewnątrz liścia, po pewnym czasie zmieniają się ich nawyki żywieniowe i żerują na przykład w opadłych liściach.

Rośliny zielne oraz liście drzew liściastych oraz iglastych.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny:

Okres lotu wąsateczki lśniaczka.
          Okres lotu wąsateczki zawilczaneczki.

Motyle dzienne Polski — quiz

2024-01-22

Co to jest efekt motyla?
Co motyl ma wspólnego z efektem motyla? Czy rzeczywiście drobna zmiana w układzie może wywołać katastrofalne skutki? Co ma wspólnego efekt motyla z teorią chaosu?