Wężowidła

Wężowidła (Ophiuroidea) to gromada zwierząt zaliczana do szkarłupni. Zaliczamy do niej około 2000 gatunków, z czego u nas spotyka się 1 gatunek. Wężowidła są nieco podobne do rozgwiazd, ale mają od nich bardziej giętkie ramiona, wyraźnie wyodrębnione, oddzielone od siebie u nasady.

To zwierzęta o gwiaździstej budowie ciała. W środku jest niewielka tarcza ze stroną gębową skierowaną w dół. Promieniście od tego krążka odchodzi 5 (rzadko 6-7) ramion, zwykle smukłych, czasem rozgałęzionych. Dość często zwierzęta te mają zdolność do emitowania światła.

Astrophyton verrucosum

Astrophyton verrucosum to gatunek szkarłupnia z gromady wężowideł o fantazyjnie rozgałęzionych ramionach. Zwierzę przypomina piękny kwiat.

Gorgonocephalus arcticus

Gorgonocephalus arcticus to gatunek wężowidła o ramionach mocno rozgałęzionych, poskręcanych na końcach spiralnie. Ubarwienie pomarańczowe.

Ophiothrix suensonii

Ophiothrix suensonii to gatunek szkarłupnia z gromady wężowideł. Wężowidło to ma pięć cienkich, kolczastych ramion, w kolorze żółto-pomarańczowym, zmiennym.

Wężowidło białeWężowidło białe PL

Ophiura albida

Wężowidło białe, wężowidło białawe (Ophiura albida) to gatunek zwierzęcia morskiego z gromady wężowideł. Ma gwiaździsty kształt ciała. Od centralnej, krązkowatej części odchodzi pięć, wąskich i dość ruchliwych ramion.

Wężowidła występują we wszystkich morzach świata. W Polsce w zasadzie występuje tylko wężowidło białe.

Wężowidła potrafią się poruszać z prędkością kilkudziesięciu centymetrów na sekundę.

Szkielet złożony jest z wielu wapiennych elementów. Brak odbytu.

Na dolnej części ramion nie występują bruzdy, które są obecne o rozgwiazd.

To zwierzęta rozdzielnopłciowe, jajorodne. Z jaj wykluwają sie larwy, które wchodzą w skład planktonu.

Wężowidła zjadają martwą materię organiczną, rzadziej rośliny. Zdarzają się też drapieżniki.

Dorosłe osobniki mają zadziwiające zdolności regeneracji ciała. Złapane wężowidło za ramiona potrafi je całkiem odrzucić i zregenerować. Pozbawienie zwierzęcia grzbietu, o ile pozostaje pierścień nerwowy, niekoniecznie powoduje śmierć. Zwierzę jest nawet w takim stanie odtworzyć swój organizm!

Galeria zdjęć