Wężówka amerykańska

Wężówka amerykańska (Anhinga anhinga)

© Celso Diniz - Fotolia.com

Wężówka amerykańska (Anhinga anhinga) to jeden z dwóch gatunków z rodziny wężówek. Przypomina skrzyżowanie kormorana z czaplą. To dość duży ptak o charakterystycznej, wygiętej szyi, z podłużną głową, długim i ostrym dziobem. Upierzenie jest brązowo-czarne, od spodu jaśniejsze. Od strony grzbietowej znajduje się czarno-biały rysunek. Nogi są krótkie, przesunięte ku tyłowi ciała.

Zamieszkuje tereny przybrzeżne jezior, lagun i rzek Ameryki Północnej, Środkowej i Południowej.

Prowadzi dzienny tryb życia. Wężówka potrafi nagłym ruchem szyi nadziać na dziób rybę lub wycelować w oko napastnika. Pływa głęboko zanurzona w wodzie. Ponad jej powierzchnię wystaje tylko wężowata szyja i głowa. Musi, podobnie jak kormorany, suszyć skrzydła na słońcu. Gatunek ten nie chodzi zbyt często. Głownie przesiaduje na lądzie na drzewach. Przejawia zachowania terytorialne. Broni nawet swojego łowiska. Świetnie lata, wykorzystując do lotu szybowcowego wznoszące prądy powietrza.

Głos to cykanie i krakanie. W przypadku zagrożenia syczy.

Jaja eliptyczne, jasnozielone z kredową warstwą.

Wężówka poluje gównie na ryby. Nie gardzi jednak płazami, rakami i owadami wodnymi.

Gniazdo to czara o średnicy około 0,5 m, zbudowana z patyków. Samica składa do 6 jaj, które wysiaduje na zmianę z samcem. Pisklęta są gniazdownikami. Karmione są częściowo strawionymi rybami. Okres rozrodu trwa 3 miesiące.

Czy ptaki się kąpią?
Zimą często dokarmiamy nasze ptaki. Czy jednak równie dobrze pamiętamy o nich latem? Wówczas również można im pomóc przetrwać trudne okresy suszy i wysokich temperatur.