Z jakich pierwiastków składa się nasz wszechświat?

W tablicy Mendelejewa można znaleźć 118 pierwiastków, z czego w naturze na naszej planecie można znaleźć 90 z nich. Reszta powstała w laboratoriach człowieka. Czy w Kosmosie jest podobnie?

Galaktyka

Z badań wynika, że we Wszechświecie najwięcej jest atomu wodoru i helu ze wszystkich znanych nam pierwiastków.

Jeżeli policzyć milion przypadkowych atomów "złowionych" we Wszechświecie, to statystycznie atomów wodoru będzie ponad 950 tysięcy (ponad 95,2%), helu ponad 47 tysięcy (ponad 4,7%) i niecałe 100 atomów innego, dowolnego pierwiastka (to zaledwie 0,01%).

Atomy wodoru i helu to aż 99,99% wszystkich atomów we wszechświecie.

Te dwa pierwiastki to podstawowy budulec gwiazd.

Czy zatem cała masa Wszechświata to wodór i hel?

Niestety odpowiedź na to pytanie jest bardzo tajemnicza, gdyż naukowcom brakuje wiedzy na temat tego co powoduje, że prędkość rotacji gwiazd w galaktykach jest tak duża w stosunku do masy tych galaktyk. Efekt ten nazwano niedoborem masy, a coś, co go powoduje - ciemną materią.

Tempo ekspansji wszechświata sugeruje zaś istnienie tajemniczej ciemnej energii.

Szacuje się, że ciemna materia to aż prawie 27% masy Wszechświata. Ponad 68% to ciemna energia. Zaledwie prawie 5%, to znana nam forma międzygalaktycznego gazu i gwiazd. To właśnie w tym zakresie określiliśmy udział wodoru i helu.

Czym zatem jest ciemna energia i masa? To temat na osobny "pytajnik".

Czy liczb całkowitych jest więcej od liczb naturalnych?
Zdrowy rozsądek podpowiada nam, że liczb całkowitych jest około dwa razy więcej niż liczb naturalnych. Jest jednak zupełnie inaczej.
Czy istnieją jadowite ssaki?
Każdy wie o jadowitych wężach, skorpionach, pająkach, żabach, rybach, owadach. A co z ssakami? Czy ssaki bywają jadowite i czy ich jad jest niebezpieczny dla człowieka?
Czy ptaki się kąpią?
Zimą często dokarmiamy nasze ptaki. Czy jednak równie dobrze pamiętamy o nich latem? Wówczas również można im pomóc przetrwać trudne okresy suszy i wysokich temperatur.