Zadanie - współliniowość punktów
Treść zadania:
Sprawdzić, czy punkty \(A, B, C\) są współliniowe (kolinearne), jeżeli:
a) \(|AB|=7, |BC|=5,5 ,|AC|=1,5\)
b) \(|AB|=4+2\sqrt{3}, |BC|=2+\sqrt{3} ,|AC|=3\sqrt{3}\)
a) Rozwiązanie zadania
Warunek konieczny i wystarczający współliniowości:Punkty \(A\), \(B\) i \(C\) są współliniowe wtedy i tylko wtedy, gdy \(|AC|=|AB|+|BC|\) lub \(|AC|=||AB|-|BC||\). Sprawdźmy te warunki:
\(|AC|=|AB|+|BC|\)
\(1,5=7+5,5\)
Otrzymaliśmy sprzeczność - warunek nie jest spełniony. Sprawdzamy drugi warunek:
\(|AC|=||AB|-|BC||\)
\(1,5=|7-5,5|\)
\(1,5=|-1,5|\)
\(1,5=1,5\)
Otrzymaliśmy zdanie prawdziwe - warunek jest spełniony. Ponieważ wystarczy, że tylko jeden warunek jest spełniony dla współliniowości punktów, możemy napisać, że:
Odpowiedź
b) Rozwiązanie zadania
Warunek konieczny i wystarczający współliniowości:Punkty \(A,\ B\ i\ C\) są współliniowe wtedy i tylko wtedy, gdy \(|AC|=|AB|+|BC|\) lub \(|AC|=||AB|-|BC||\). Sprawdźmy te warunki:
\(|AC|=|AB|+|BC|\)
\(3\sqrt{3}=4+2\sqrt{3}+2+\sqrt{3}\)
\(3\sqrt{3}=6+3\sqrt{3}\)
Otrzymaliśmy sprzeczność - warunek nie jest spełniony. Sprawdzamy drugi warunek:
\(|AC|=||AB|-|BC||\)
\(3\sqrt{3}=|4+2\sqrt{3}-2-\sqrt{3}|\)
\(3\sqrt{3}=2+\sqrt{3}\)\ 2\sqrt{3}=2" />
Otrzymaliśmy zdanie fałszywe - warunek nie jest spełniony. Ponieważ żaden warunek nie jest spełniony dla współliniowości punktów, możemy napisać, że:
Odpowiedź
© medianauka.pl, 2011-01-04, ZAD-1073
Zadania podobne
Zadanie nr 1.
Ile różnych prostych wyznaczają cztery różne punkty na płaszczyźnie?
Zadanie nr 2.
Ile różnych prostych wyznacza n różnych punktów na płaszczyźnie, jeżeli żadne z trzech punktów nie są współliniowe?
Zadanie nr 3.
Sprawdzić, czy istnieją takie punkty \(A, B, C\), że
a) \(|AB|=10, |AC|=5, |BC|=5\)
b) \(|AB|=10, |AC|=4, |BC|=5\)
c) \(|AB|=10, |AC|=6, |BC|=5\)
Zadanie nr 4.
Zbadać, czy z odcinków o długości 5,3 i 1 można zbudować trójkąt.
Zadanie nr 5.
Punkty \(A, B, C\) są współliniowe i \(|AB|=7, |BC|=6\). Jaką liczbą jest \(|AC|\)?
Zadanie nr 6.
Dane są odcinki o długościach \(|AB|=5, |BC|=8\). Jaką długość powinien mieć odcinek \(\overline{AC}\), aby można było zbudować trójkąt \(ABC\)?
Zadanie nr 7 — maturalne.
Z odcinków o długościach: \(5, 2a+1, a-1\) można zbudować trójkąt równoramienny. Wynika stąd, że
A. \(a=6\)
B. \(a=4\)
C. \(a=3\)
D. \(a=2\)