Zadanie - trójkąt prostokątny
Treść zadania:
Znaleźć punkt na prostej \(y=1\), który wraz z punktami \(A=(2,3), B=(4,2)\) wyznaczy trójkąt prostokątny.
Rozwiązanie zadania
Możliwe są tutaj trzy różne przypadki. Oto jeden z nich:
Przypadek 1
Interesuje nas przypadek, w którym wierzchołkiem kąta prostego jest punkt \(A\). Sporządzamy szkic.
Szukamy punktu \(C\), który leży na prostej \(y=1\), zatem jego współrzędna \(y\) jest równa 1. Współrzędne szukanego punktu C oznaczamy:
\(C=(x_1,1)\)
Punkt \(C\) leży na prostej prostopadłej do prostej, która jest wyznaczona przez punkty \(A\) i \(B\). Szukamy prostej wyznaczonej przez punkty \(A\) i \(B\), której równanie oznaczamy następująco: \(y=ax+b\). Równanie tej prostej znajdziemy, podstawiając do kierunkowego równania prostej współrzędne punktów \(A\) i \(B\)
Przy wyznaczeniu równania prostej wyznaczonej przez punkty \(A\), \(C\) skorzystamy z własności prostych prostopadłych. Współczynniki kierunkowe prostych prostopadłych spełniają warunek:
Ponadto prosta ta przechodzi przez punkt \(A\), którego współrzędne znamy, mamy więc:
\(a_1=-\frac{1}{a}=-\frac{1}{-\frac{1}{2}}=2\)
\(y=a_1x+b_1\)
\(y=2x+b_1\)
\(A=(2,3)\)
\(3=2\cdot 2+b_1\)
\(b_1=-1\)
\(y=2x-1\)
Punkt \(C\) leży na tej prostej, więc podstawiamy współrzędne punktu \(C\) do prostej wyżej wyznaczonej:
\(C=(x_1,1)\)
\(y=2x-1\)
\(1=2x_1-1\)
\(2x_1=2/:2\)
\(x_1=1\)
\(C=(1,1)\)
Przypadek 2
Interesuje nas przypadek, w którym wierzchołkiem kąta prostego jest punkt \(B\) . Sporządzamy szkic.
Szukamy punktu \(D\), który leży na prostej \(y=1\), zatem jego współrzędna \(y\) jest równa 1. Współrzędne szukanego punktu \(D\) oznaczymy:
\(D=(x_2,1)\)
Punkt \(D\) leży na prostej prostopadłej do prostej, która jest wyznaczona przez punkty \(A\) i \(B\), której równanie znaleźliśmy w rozpatrywanym przypadku 1.
Przy wyznaczeniu równania prostej wyznaczonej przez punkty \(B\), \(D\) skorzystamy z własności prostych prostopadłych. Współczynniki kierunkowe prostych prostopadłych spełniają warunek:
Ponadto prosta ta przechodzi przez punkt \(B\), którego współrzędne znamy, mamy więc:
\(a_2=-\frac{1}{a}=-\frac{1}{-\frac{1}{2}}=2\)
\(y=a_2x+b_2\)
\(y=2x+b_2\)
\(B=(4,2)\)
\(2=4\cdot 2+b_2\)
\(b_2=-6\)
\(y=2x-6\)
Punkt \(D\) leży na tej prostej, więc podstawiamy współrzędne punktu \(D\) do prostej wyżej wyznaczonej:
\(D=(x_2,1)\)
\(y=2x-6\)
\(1=2x_2-6\)
\(2x_2=7/:2\)
\(x_2=\frac{7}{2}\)
\(C=(\frac{7}{2},1)\)
Przypadek 3
Interesuje nas przypadek, w którym wierzchołkiem kąta prostego jest punkt \(E\). Sporządzamy szkic.
Szukamy punktu \(E\), który leży na prostej \(y=1\), zatem jego współrzędna \(y\) jest równa 1. Współrzędne szukanego punktu \(E\) oznaczymy:
\(E=(x_3,1)\)
Szukamy prostej, wyznaczonej przez punkty \(A\), \(E\), podstawiając ich współrzędne do równania:
Ograniczymy się tylko do wyznaczenia współczynnika kierunkowego prostej, gdyż wartość \(x_3\) znajdziemy z warunku dotyczącego współczynników kierunkowych prostych prostopadłych.
Szukamy prostej, wyznaczonej przez punkty \(B\), \(E\), podstawiając ich współrzędne do równania:
Skorzystamy z własności prostych prostopadłych. Współczynniki kierunkowe prostych prostopadłych spełniają warunek:
\(a_3=-\frac{1}{a_4}\)
Mamy więc:
\(a_3=-\frac{1}{a_4}\)
\(\frac{2}{2-x_3}=-\frac{1}{\frac{1}{4-x_3}}\)
\(\frac{2}{2-x_3}=-(4-x_3)\)
\(\frac{2}{2-x_3}=x_3-4/\cdot (2-x_3), \ bo \ x_3\neq 2\)
\(2=(2-x_3)(x_3-4)\)
\(2=2x_3-8-x_3^2+4x_3\)
\(x_3^2-6x_3+10=0\)
\(\Delta=36-40=-4<0\)
Ponieważ wyróżnik trójmianu kwadratowego jest ujemny, równanie nie ma rozwiązania, zatem rozpatrywane proste nie mogą tworzyć kąta prostego. Przypadek tu rozpatrywany nie zachodzi. Co jednak, gdy \(x_3=2\) lub \(x_3=4\)? W obu przypadkach otrzymujemy punkty o współrzędnych \((2,1)\), \((4,1)\), które z punktami \(A\) i \(B\) tworzą proste prostopadłe do prostej o równaniu \(y=1\). Nie zachodzi tutaj przypadek utworzenia z tych punktów wraz z \(A\), \(B\) trójkąta prostokątnego.
Odpowiedź
© medianauka.pl, 2011-02-09, ZAD-1139
Zadania podobne
Zadanie nr 1.
Na trójkącie prostokątnym o przyprostokątnych długości 3 i 4 opisano koło. Oblicz pole i obwód tego koła.
Zadanie nr 2.
W trójkącie prostokątnym jeden z kątów wewnętrznych ma miarę 30°. Oblicz miarę pozostałych kątów w tym trójkącie.
Zadanie nr 3.
W trójkącie prostokątnym miary dwóch kątów wewnętrznych są równe, a długość przeciwprostokątnej jest równa 6. Oblicz miarę kątów w tym trójkącie oraz długość boków.
Zadanie nr 4.
W trójkącie prostokątnym długości przyprostokątnych wynoszą odpowiednio 5 i 8. Oblicz długość przeciwprostokątnej.
Zadanie nr 5.
W trójkącie prostokątnym wysokość o długości \(2\sqrt{2}\) opuszczona z wierzchołka kąta prostego dzieli podstawę na dwa odcinki, z których jeden jest dwa razy dłuższy od drugiego. Oblicz długości boków trójkąta.
Zadanie nr 6.
W równoramiennym trójkącie prostokątnym przyprostokątne mają długość 10 cm. Obliczyć długość promienia okręgu opisanego na tym trójkącie.
Zadanie nr 7.
Jaką długość mają przyprostokątne trójkąta prostokątnego, jeżeli wiadomo, że jedna z przyprostokątnych jest 3 razy dłuższa od drugiej i średnica okręgu opisanego na tym trójkącie ma długość równą \(\sqrt{10}\).
Zadanie nr 8.
Długość przeciwprostokątnej w trójkącie prostokątnym równoramiennym jest dwa razy większa od długości przyprostokątnej. Oblicz długości boków tego trójkąta.
Zadanie nr 9 — maturalne.
Okręgi o promieniach 3 i 4 są styczne zewnętrznie. Prosta styczna do okręgu o promieniu 4 w punkcie \(P\) przechodzi przez środek okręgu o promieniu 3 (zobacz rysunek).
Pole trójkąta, którego wierzchołkami są środki okręgów i punkt styczności \(P\), jest równe:
A. \(14\)
B. \(2\sqrt{33}\)
C. \(4\sqrt{33}\)
D. \(12\)