Zadanie - pole trójkąta
Treść zadania:
Dany jest wektor \(\vec{AB}=[2,5]\) zaczepiony w punkcie \(A=(1,1)\). Znaleźć taki punkt \(C\), leżący na prostej \(y=2\), że pole trójkąta \(ABC\) jest równe 10.
Rozwiązanie zadania
Sporządzamy szkic:
Ponieważ punkt C leży na prostej \(y=2\) jego rzędna jest równa 2. Szukamy odciętej \(x\). (Punkt C przesuwamy po prostej \(y=2\) i sprawdzamy kiedy pole trójkąta \(ABC\) będzie odpowiednie.) Pole trójkąta wyznaczonego przez dwa niezerowe wektory \(\vec{a}=[a_x,a_y], \ \vec{b}=[b_x,b_y]\) zaczepione we wspólnym początku jest równe połowie modułu wyznacznika tych wektorów.
\(W=\begin{vmatrix} a_x&a_y\\b_x&b_y \end{vmatrix}=a_xb_y-a_yb_x\\ P=\frac{1}{2}|W|\)
Mamy współrzędne wektora \(\vec{AB}=[2,5]\), brakuje nam wektora . Znajdziemy jego współrzędne:
\(A=(1,1), C=(x,2)\)
\(\vec{AC}=[x-1,2-1]=[x-1,1]\)
Obliczamy wyznacznik:
\(\vec{AB}=[2,5], \ \vec{AC}=[x-1,1]\\ W=\begin{vmatrix} 2&5\\x-1&1 \end{vmatrix}=2\cdot 1-(x-1)\cdot 5=2-5x+5=-5x+7\)
Pole powierzchni jest dane, równe 10 i jest równe:
\(P=\frac{1}{2}|W|\)
\(P=10\)
\(10=\frac{1}{2}|-5x+7|/\cdot 2\)
\(|-5x+7|=20\)
Mamy równanie liniowe z wartością bezwzględną. Korzystając z definicji wartości bezwzględnej:
otrzymujemy:
Przypadek 1
Dla \(-5x+7\geq 0 \Leftrightarrow -5x\geq -7/:(-5) \Leftrightarrow x\leq \frac{7}{5}\) możemy opuścić wartość bezwzględną. Otrzymujemy równanie:
\(-5x+7=20\)
\(-5x=13/:(-5)\)
\(x=-\frac{13}{5}\)
\(x=-3\frac{3}{5}\)
\(C=(-3\frac{3}{5},2)\)
Przypadek 2
Dla \(-5x+7< 0 \Leftrightarrow x>\frac{7}{5}\) możemy opuścić wartość bezwzględną, zmieniając znak wyrażenia pod wartością bezwzględną. Otrzymujemy równanie:
\(5x-7=20\)
\(5x=27/:5\)
\(x=\frac{27}{5}\)
\(x=5\frac{2}{5}\)
\(C=(5\frac{2}{5},2)\)
Zadanie ma więc dwa rozwiązania:
Odpowiedź
© medianauka.pl, 2011-02-12, ZAD-1150
Zadania podobne
Zadanie nr 1.
Wektory \(\vec{a}=[1,2], \vec{b}=[-3,4]\) wyznaczają trójkąt. Obliczyć jego pole.
Zadanie nr 2.
Oblicz pole rombu \(ABCD\), jeżeli wiadomo, że \(A=(2,0), B=(3,2), C=(2,4), D=(1,2)\).
Zadanie nr 3.
Obliczyć pole równoległoboku \(ABCD\), jeżeli wiadomo, że \(A=(1,1), B=(5,1), C=(7,3), D=(3,3)\).
Zadanie nr 4.
Zbadać, czy wektory \(\vec{a}=[4,8], \vec{b}=[2,-1]\) są prostopadłe.
Zadanie nr 5.
Jaki kąt tworzą ze sobą wektory \(\vec{a}, \vec{b}\), jeżeli ich iloczyn skalarny jest równy \(1\), a długości tych wektorów są równe odpowiednio \(2\) i \(1\)?
Zadanie nr 6.
Dany jest wektor \(\vec{a}=[4,-5]\). Oblicz \(\vec{a}\circ 2\vec{a}\).
Zadanie nr 7.
Dane są wektory \(\vec{a}=2\vec{i}-4\vec{j}, \vec{b}=2\vec{i}+3\vec{j}\). Oblicz \(\vec{a}\circ \vec{b}\).
Zadanie nr 8.
Czy trójkąt wyznaczony przez wektory \(\vec{a}=[-2,4], \vec{b}=[3,1]\) jest trójkątem prostokątnym?
Zadanie nr 9.
Zbadać, czy wektory \(\vec{a}=[12,24], \vec{b}=[-3,-6]\) są równoległe.
Zadanie nr 10.
Dla jakiej wartości parametru \(m\) wektory \(\vec{a}=[2,-3], \vec{b}=[5,3m]\) są równoległe.
Zadanie nr 11.
Dla jakiej wartości parametru \(m\) wektory \(\vec{a}=[m,3], \vec{b}=[4,-2m+1]\) są prostopadłe?