Zadanie - wyznaczanie logarytmów, logarytmy, obliczanie logarytmów
Treść zadania:
Przedstaw liczbę \(0,2\) jako sumę trzech logarytmów o różnych podstawach.
Rozwiązanie zadania
Wystarczy przedstawić liczbę \(0,2\) jako sumę trzech dowolnych liczb, a następnie wyrazić je w postaci dowolnych logarytmów o różnych podstawach. Zauważ, że zadanie to ma nieskończenie wiele rozwiązań, gdyż każdą liczbę można przedstawić jako sumę trzech innych liczb na nieskończenie wiele sposobów. Tutaj wystarczy podać jeden z takich przykładów.
\(0,2=\frac{1}{5}+1+(-1)\)
Jak przedstawić liczbę \(\frac{1}{5}\) w postaci dowolnego logarytmu? Skorzystamy z pewnej własności potęg:
Niech podstawą naszego logarytmu będzie liczba \(2\). Zatem:
\(\frac{1}{5}=\log_{2}{\sqrt[5]{2}}\), bo \(2^{\frac{1}{5}}=\sqrt[5]{2}\)
W pozostałych przypadkach obierzmy sobie podstawy logarytmu liczby \(3\) i \(4\). Mamy więc:
\(1=\log_{3}{3}\), bo \(3^1=3\)
\(-1=\log_{4}{\frac{1}{4}}\),bo \(4^{-1}=\frac{1}{4}\)
Mamy już przykładowe rozwiązanie naszego zadania
\(0,2=\frac{1}{5}+1-1=\log_{2}{\sqrt[5]{2}}+\log_{3}{3}+\log_{4}{\frac{1}{4}}\)
Odpowiedź
Istnieje nieskończenie wiele rozwiązań tego zadania. Jedno z nich zostało przedstawione poniżej:
© medianauka.pl, 2009-12-05, ZAD-413
Zadania podobne
Zadanie nr 2 — maturalne.
Skala Richtera służy do określania siły trzęsień ziemi. Siła ta opisana jest wzorem \(R=\log{\frac{A}{A_0}}\), gdzie \(A\) oznacza amplitudę trzęsienia wyrażoną w centymetrach, \(A_0=10^{-4}\ cm\) jest stałą, nazywaną amplitudą wzorcową. 5 maja 2014 roku w Tajlandii miało miejsce trzęsienie ziemi o sile \(6,2\) w skali Richtera. Oblicz amplitudę trzęsienia ziemi w Tajlandii i rozstrzygnij, czy jest ona większa, czy – mniejsza od \(100\ cm\).
Zadanie nr 3 — maturalne.
Dane są liczby \(a=-\frac{1}{27},\ b=\log_{\frac{1}{4}}{64},\ c=\log_{\frac{1}{3}}{27}\). Iloczyn \(abc\) jest równy:
A. \(-9\)
B. \(-\frac{1}{3}\)
C. \(\frac{1}{3}\)
D. \(3\)
Zadanie nr 4 — maturalne.
Liczba \(\log_{\sqrt{2}}2\) jest równa
A. \(2\)
B. \(4\)
C. \(\sqrt{2}\)
D. \(\frac{1}{2}\)