zadanie maturalne

Zadanie maturalne nr 10, matura 2018 (poziom rozszerzony)

Treść zadania:

Punkt \(A=(7,−1)\) jest wierzchołkiem trójkąta równoramiennego \(ABC\), w którym \(|AC|=|BC|\). Obie współrzędne wierzchołka \(C\) są liczbami ujemnymi. Okrąg wpisany w trójkąt ABC ma równanie \(x^2+y^2=10\). Oblicz współrzędne wierzchołków \(B\) i \(C\) tego trójkąta.


Rozwiązanie zadania

Zadanie to rozwiążemy analitycznie w kilku etapach.

Sporządźmy najpierw rysunek poglądowy.

Etap 1

Przez punkt A przechodzą proste m i n. Jak znaleźć ich równania? Możemy skorzystać z własności przesunięcia wykresu funkcji f(x)=ax (pęk prostych w środku układu współrzędnych) o wektor [7,-1] do punktu A.

Korzystamy ze wzoru

wykresu funkcji \(y=f(x)\) przesuniętej w układzie współrzędnych o wektor \( \vec{v}=[p,q]\)

\( y=a(x-7)-1\)

\( y=ax-7a-1\)

Otrzymaliśmy równanie prostych m i n w postaci kierunkowej, a w ogólnej Ax+By+C=0 mamy:

\( ax-y-7a-1=0\)

Przy czym

\( A=a, B=-1, C=-7a-1\)

Skorzystamy teraz z faktu, że punkt L leży na prostej m i jest oddalony od środka układu współrzędnych o długość promienia danego okręgu, którego promień wynosi \( r=\sqrt{10} \).

Wzór na odległość d prostej o równaniu ogólnym Ax+By+C=0 od punktu \(P=(x_0,y_0)\) jest następujący:

\(d=\frac{|Ax_0+By_0+C|}{\sqrt{A^2+B^2}}\)

U nas P=(0,0), A, B i C wyliczyliśmy wcześniej, a d=r, więc:

\( \frac{|-7a-1|}{\sqrt{a^2+1}}=\sqrt{10}\)

\( (-7a-1)^2=10(a^2+1)\)

\( 39a^2+14a+1=10a^2+10\)

\( 39a^2+14a-9=0\)

\( \Delta=196+4\cdot 9\cdot 39=1404+196=1600\)

\( \sqrt{\Delta}=40\)

\( a_1=\frac{-14-40}{78}=-\frac{9}{13}\)

\( a_2=\frac{-14+40}{78}=\frac{1}{3}\)

Mamy dwa współczynniki kierunkowe prostej, która przechodzi przez punkt A. Nie mamy współczynnika b. Zapiszmy postać kierunkową tych prostych y=ax+b i wyznaczmy b z tego równania mając dane x i y ze współrzędnych punktu A i wyliczone wartości współczynnika a.

1) Pierwsza prosta

\( -1=\frac{-9}{13}\cdot 7+b\)

\( b=-1+\frac{63}{13}\)

\( b=\frac{50}{13}\)

2) Druga prosta

\( -1=\frac{1}{3}\cdot 7+b\)

\( b=-1-\frac{7}{3}\)

\( b=-\frac{10}{3}\)

Otrzymaliśmy dwie proste (zawierające ramiona naszego trójkąta AB i AC) m i n o równaniach:

\(m: y=-\frac{9}{13}x+\frac{50}{13}\)

\(n: y=\frac{1}{3}x-\frac{10}{3}\)

Skąd wiadomo które równanie opisuje którą prostą? Można zauważyć, że równanie \(y=-\frac{9}{13}x+\frac{50}{13}\) nie przechodzi przez trzecią ćwiartkę układu współrzędnych (ma ujemny współczynnik kierunkowy i dodatni współczynnik b). Z warunków zadania wynika, że punkt C leży właśnie w III ćwiartce, a więc prosta ta nie może być prostą n.

Etap 2

Zauważmy, że symetralna boku AB jest prostopadła do m, przechodzi przez początek układu współrzędnych, a także przez punkt C (z uwagi na to, iż trójkąt ABC jest trójkątem równoramiennym).

Zatem prosta l przechodzi przez początek układu współrzędnych i ma współczynnik kierunkowy odwrotny i przeciwny do współczynnika kierunkowego prostej m. Zatem prosta l ma równanie:

\(y=\frac{13}{9}x\)

Punkt C leży na prostej l o danym równaniu i na prostej n o danym równaniu. Jego współrzędne x i y obliczymy poprzez rozwiązanie układu równań tych prostych:

\(y=\begin{cases}\frac{1}{3}x-\frac{10}{3}\\ y=\frac{13}{9}x\end{cases}\)

\(\frac{1}{3}x-\frac{10}{3}=\frac{13}{9}x/\cdot 9\)

\(3x-30-13x=0\)

\(x=-3\)

\(y=\frac{13}{9}\cdot (-3)=-\frac{13}{3}\)

\(C=(-3,-\frac{13}{3})\)

Punkt L jest środkiem odcinka AB. Jeśli poznamy jego współrzędne i mając dane współrzędne punktu A, łatwo wyliczymy współrzędne punktu B. Jak znaleźć współrzędne punktu L? Punkt tej leży na prostej m i l. Rozwiążemy układ równań:

\(y=\begin{cases}-\frac{9}{13}x+\frac{50}{13}\\ y=\frac{13}{9}x\end{cases}\)

\(-\frac{9}{13}x+\frac{50}{13}=\frac{13}{9}x/\cdot 117\)

\(-81x+450=169x\)

\(250x=450\)

\(x=\frac{450}{250}=\frac{9}{5}\)

\(y=\frac{13}{9}\cdot \frac{9}{5}=\frac{13}{5}\)

\(L=(\frac{9}{5},\frac{13}{5})\)

Jeżeli współrzędne punktu B oznaczymy przez

\(B=(x_B,y_B)\),

to własności środka odcinka mamy:

\(L=(\frac{7+x_B}{2}, \frac{-1+y_B}{2})\)

czyli:

\( \frac{7+x_B}{2}=\frac{9}{5}\)

\(5(7+x_B)=18\)

\(35+5x_B=18\)

\(x_B=-\frac{17}{5}\)

oraz

\( \frac{-1+y_B}{2}=\frac{13}{5}\)

\(-5+5y_B=26\)

\(y_B=\frac{31}{5}\)

Mamy odpowiedź:

Odpowiedź

\(C=(-3,-\frac{13}{3})\)

\(B=(-\frac{17}{5}, \frac{31}{5})\)


© medianauka.pl, 2023-01-15, ZAD-4644


AI
Zbiór zadań maturalnych z ubiegłych lat na poziomie podstawowym i rozszerzonym oraz centrum dowodzenia dla maturzystów.
Zbiór zadań z matematyki
Zbiór zadań z matematyki wraz z pełnymi rozwiązaniami. W naszej bazie zgromadziliśmy ponad tysiąc zadań.
wykresy on-line
Narysuj wykres funkcji w programie do szkicowania wykresów i odczytaj jego własności.

Zadania podobne


Zadanie nr 1.

Jaka jest odległość między różnymi punktami \(A, B\), jeżeli \(|AC|=4, |BC|=5\)?

Pokaż rozwiązanie zadania.

Zadanie nr 2.

Obliczyć odległość początku układu współrzędnych od okręgu o równaniu \((x-3)^2+(y-3)^2=4\).

Pokaż rozwiązanie zadania.

Zadanie nr 3.

Obliczyć odległość punktu \(A=(-3,4)\) od prostej o równaniu \(y=-2x+2\).

Pokaż rozwiązanie zadania.

Zadanie nr 4.

Obliczyć odległość punktu \(M=(1,2)\) od trójkąta wyznaczonego przez punkty \(A=(-1,0), B=(5,-1), C=(1,-3)\).

Pokaż rozwiązanie zadania.

Zadanie nr 5.

Znaleźć współrzędne punktów, których odległość od prostej \(y=3x+2\) jest równa \(\sqrt{2}\).

Pokaż rozwiązanie zadania.

Zadanie nr 6.

Dane są punkty \(A=(\frac{\sqrt{2}}{2},2\sqrt{2}), \ B=(\frac{1}{\sqrt{2}}, 3\sqrt{2}+1)\). Obliczyć odległość \(|AB|\).

Pokaż rozwiązanie zadania.

Zadanie nr 7.

Oblicz odległość punktu \(P=(3,2)\) od prostej \(3x+4y-1=0\).

Pokaż rozwiązanie zadania.

Zadanie nr 8.

Oblicz odległość punktu \(P=(-1,1)\) od prostej \(y=2x-1\).

Pokaż rozwiązanie zadania.

zadanie maturalne

Zadanie nr 9 — maturalne.

ilustracja do zadania 13 , matura 2016W okręgu o środku w punkcie \(S\) poprowadzono cięciwę \(AB\), która utworzyła z promieniem \(AS\) kąt o mierze 31° (zobacz rysunek). Promień tego okręgu ma długość 10. Odległość punktu \(S\) od cięciwy \(AB\) jest liczbą z przedziału

A. \(\langle \frac{9}{2};\frac{11}{2}\rangle\)

B. \(\langle \frac{11}{2};\frac{13}{2}\rangle\)

C. \(\langle \frac{13}{2};\frac{19}{2}\rangle\)

D. \(\langle \frac{19}{2};\frac{37}{2}\rangle\)

Pokaż rozwiązanie zadania.

zadanie maturalne

Zadanie nr 10 — maturalne.

Odległość początku układu współrzędnych od prostej o równaniu \(y = 2x + 4\) jest równa

A. \(\frac{\sqrt{5}}{5}\)

B. \(\frac{4\sqrt{5}}{5}\)

C. \(\frac{4}{5}\)

D. \(4\)

Pokaż rozwiązanie zadania.

zadanie maturalne

Zadanie nr 11 — maturalne.

Prosta przechodząca przez punkty \(A=(8, −6)\) i \(B=(5, 15)\) jest styczna do okręgu o środku w punkcie \(O=(0, 0)\). Oblicz promień tego okręgu i współrzędne punktu styczności tego okręgu z prostą AB.

Pokaż rozwiązanie zadania.




Udostępnij
©® Media Nauka 2008-2025 r.