Zadanie - wykres funkcji kwadratowej
Treść zadania:
Znaleźć równanie paraboli, której fragment przedstawiono na rysunku:
Rozwiązanie zadania
Wiemy, że parabola jest wykresem funkcji kwadratowej, której postać jest następująca:
Nie znamy współczynników \(a, b, c\). Musimy je znaleźć.
Na wykresie zaznaczono trzy punkty. Odczytajmy ich współrzędne:
\(A=(0,2), \ B=(2,1), \ C=(4,2)\)
Współrzędne tych punktów spełniają równanie \(f(x)=y=ax^2+bx+c\).
Otrzymujemy w ten sposób równania:
\(\begin{cases}2=a\cdot 0^2+b\cdot 0 +c\\1=a\cdot 2^2+b\cdot 2+c\\2=a\cdot 4^2+b\cdot 4+c\end{cases}\)
\(\begin{cases}2=c\\1=4a+2b+c\\(2=16a+4b+c\end{cases}\)
Udało się wyznaczyć wartość współczynnika \(c\) w pierwszym równaniu. Podstawimy ją do pozostałych dwóch i rozwiążemy układ dwóch równań metodą przeciwnych współczynników.
\(\begin{cases}1=4a+2b+2 \\ 2=16a+4b+2\end{cases}\)
\(\begin{cases}-4a-2b=1 \\ 16a+4b=0/:4 \end{cases}\)
\(\underline{\begin{cases}-4a-2b=1\\4a+b=0\end{cases}}\)
\(+ \ \ \ -b=1/\cdot(-1)\)
\(\ \ \ \ \ \ \ \ \ b=-1\)
Wyznaczyliśmy wartość współczynnika \(b\). Podstawiamy go do jednego z równań w celu wyznaczenia współczynnika \(a\).
\(1=4a+2b+2\)
\(1=4a+2\cdot(-1)+2\)
\(-4a=-1/:(-4)\)
\(a=\frac{1}{4}\)
Mając już wszystkie współczynniki, możemy zapisać równanie paraboli:
Odpowiedź
© medianauka.pl, 2010-02-14, ZAD-621
Zadania podobne
Zadanie nr 1.
Znaleźć współrzędne punktu przecięcia się prostych o równaniach \(y=3x-5\) oraz \(y=-5x+3\)
Zadanie nr 2.
Rozwiązać układ równań metodą podstawiania:
a) \(\begin{cases} 3x-2y=-4 \\ x+3y=-5\end{cases}\)
b) \(\begin{cases} \sqrt{3}x+4y=1\\ x+2\sqrt{3}y=\sqrt{3}\end{cases}\)
Zadanie nr 3.
Rozwiązać układ równań metodą podstawiania:
a) \(\begin{cases} y-3x=2\\ -2y+6x=1 \end{cases}\)
b) \(\begin{cases} 2x+\frac{1}{2}y=\frac{1}{3}\\ -12x-3y=-2 \end{cases}\)
Zadanie nr 4.
Rozwiązać układ równań metodą przeciwnych współczynników:
a) \(\begin{cases} \frac{1}{2}x-2=y\\ \frac{1}{3}x+3=\frac{1}{4}y \end{cases}\)
b) \(\begin{cases} 5x+5y=-7\\ -3x-2y=4 \end{cases}\)
Zadanie nr 5.
Rozwiązać układ równań metodą przeciwnych współczynników:
a) \(\begin{cases} \sqrt{2}x-\sqrt{6}y=\sqrt{5}\\ 2x+4y=\sqrt{10} \end{cases}\)
b) \(\begin{cases} 2x+y=-\frac{1}{2}\\ -4x-2y=1 \end{cases}\)
c) \(\begin{cases} 3x-y=5\\-6x+2y=-1 \end{cases}\)
Zadanie nr 6 — maturalne.
Proste o równaniach \(2x-3y=4\) i \(5x-6y=7\) przecinają się w punkcie \(P\). Stąd wynika, że:
A. \(P=(1,2)\)
B. \(P=(-1,2)\)
C. \(P=(-1,-2)\)
D. \(P=(1,-2)\)
Zadanie nr 7 — maturalne.
Proste o równaniach \(2x-3y=4\) i \(5x-6y=7\) przecinają się w punkcie \(P\). Stąd wynika, że:
A. \(P=(1,2)\)
B. \(P=(-1,2)\)
C. \(P=(-1,-2)\)
D. \(P=(1,-2)\)
Zadanie nr 8 — maturalne.
Wyznacz wszystkie wartości parametru \(a\), dla których wykresy funkcji \(f\) i \(g\), określonych wzorami \(f(x)=x-2\) oraz \(g(x)=5-ax\), przecinają się w punkcie o obu współrzędnych dodatnich.
Zadanie nr 9 — maturalne.
Układ równań
\(\begin{cases}x-y=3\\ 2x+0,5y=4 \end{cases}\)
opisuje w układzie współrzędnych na płaszczyźnie:
A. zbiór pusty.
B. dokładnie jeden punkt.
C. dokładnie dwa różne punkty.
D. zbiór nieskończony.
Zadanie nr 10 — maturalne.
W układzie współrzędnych są dane punkty \(A=(-43,-12)\), \(B=(50,19)\). Prosta AB przecina oś \(Ox\) w punkcie \(P\). Oblicz pierwszą współrzędną punktu \(P\).
Zadanie nr 11 — maturalne.
Na rysunku przedstawiono geometryczną interpretację jednego z niżej zapisanych układów równań.
Wskaż ten układ:
A. \(\begin{cases}y=x+1\\y=-2x+4\end{cases}\)
B. \(\begin{cases}y=x-1\\y=2x+4\end{cases}"\)
C. \(\begin{cases}y=x-1\\y=-2x+4\end{cases}"\)
D. \(\begin{cases}y=x+1\\y=2x+4\end{cases}\)
Zadanie nr 12 — maturalne.
Para liczb \(x=2\) i \(y=2\) jest rozwiązaniem układu równań
\(\begin{cases} ax+y=5\\-2x+3y=2a\end{cases}\)
dla:
A. \(a=-1\)
B. \(a=1\)
C. \(a=-2\)
D. \(a=2\)
Zadanie nr 13 — maturalne.
Na rysunku obok przedstawiono geometryczną interpretację jednego z niżej zapisanych układów równań. Wskaż ten układ, którego geometryczną interpretację przedstawiono na rysunku.
A. \(\begin{cases}y=x+1\\y=-2x+4\end{cases}\)
B. \(\begin{cases}y=x-1\\y=2x+4\end{cases}\)
C. \(\begin{cases}y=x-1\\y=2x+4\end{cases}\)
D. \(\begin{cases}y=x+1\\y=2x+4\end{cases}\)
Zadanie nr 14 — maturalne.
Prosta przechodząca przez punkty \(A=(8, −6)\) i \(B=(5, 15)\) jest styczna do okręgu o środku w punkcie \(O=(0, 0)\). Oblicz promień tego okręgu i współrzędne punktu styczności tego okręgu z prostą AB.
Zadanie nr 15 — maturalne.
Rozwiązaniem układu równań \(\begin{cases} 11x-11y=1\\22x+22y=-1\end{cases}\) jest para liczb \(x=x_0, y=y_0\). Wtedy
A. \(x_0>0\) i \(y_0>0\)
B. \(x_0>0\) i \(y_0<0\)
C. \(x_0<0\) i \(y_0>0\)
D. \(x_0<0\) i \(y_0<0\)