Zadanie - działania na przedziałach liczbowych
Treść zadania:
Znaleźć sumę, iloczyn oraz różnicę zbiorów \([-3; 3)\) i \((-4; 2]\).
Rozwiązanie zadania z wyjaśnieniami
Zaznaczamy przedziały liczbowe na osi liczbowej. Pusta kropka oznacza, że dana liczba nie należy do przedziału (przedział jest otwarty), kropka ciemna oznacza, że liczba należy do przedziału (przedział domknięty):
Aby znaleźć sumę przedziałów, bierzemy pod uwagę wszystkie liczby należące do pierwszego lub do drugiego przedziału. Mamy więc:
\(\langle-3;3)\cup (-4;2\rangle=(-4;-3)\)
Aby znaleźć iloczyn (część wspólną) przedziałów, bierzemy pod uwagę wszystkie liczby należące do pierwszego i do drugiego przedziału. Mamy więc:
\(\langle-3;3)\cap (-4;2\rangle=\langle -3;2\rangle\)
Aby znaleźć różnicę przedziałów \([-3;3)\setminus(-4;2]\), bierzemy pod uwagę wszystkie liczby należące do pierwszego, które nie należą do drugiego przedziału. Mamy więc:
\(\langle-3;3)/(-4;2\rangle=(2,3)\)
Podobnie postępujemy z drugą różnicą.
Aby znaleźć różnicę przedziałów \((-4;2]\setminus[-3;3)\), bierzemy pod uwagę wszystkie liczby należące do pierwszego, które nie należą do drugiego przedziału. Mamy więc:
\((-4;2\rangle/\langle-3;3)=(-4,-3)\)
Odpowiedź
\(\langle-3;3)\cap (-4;2\rangle=\langle -3;2\rangle\)
\(\langle-3;3)/(-4;2\rangle=(2,3)\)
\((-4;2\rangle/\langle-3;3)=(-4,-3)\)
© medianauka.pl, 2010-04-24, ZAD-823


Zadania podobne
Zadanie nr 1.
Zaznacz na osi liczbowej przedziały (-5; -2〉 ∪ (-1; 5〉 oraz 〈-6; -3) ∪ 〈0; 1〉. Zaznacz na osi część wspólną tych zbiorów oraz zapisz wynik za pomocą przedziału liczbowego.
Zadanie nr 2.
Znaleźć sumę, iloczyn oraz różnicę zbiorów \((-1; 1)\) i \(\langle2; 3)\).
Zadanie nr 3.
Zapisać za pomocą przedziału liczbowego zbiór wszystkich wartości x, które spełniają układ:
\(\begin{cases}x\geq -1\\ x>-2 \\ x<3 \end{cases}\)

Zadanie nr 4 — maturalne.
Wskaż rysunek, na którym przedstawiono przedział, będący zbiorem wszystkich rozwiązań nierówności \(-4\leq x-1\leq 4\).

Zadanie nr 5 — maturalne.
Rozważamy przedziały liczbowe \((−\infty, 5)\) i \(\langle −1, +\infty)\). Ile jest wszystkich liczb całkowitych, które należą jednocześnie do obu rozważanych przedziałów?
A. \(6\)
B. \(5\)
C. \(4\)
D. \(7\)