Zgniotkowate

Zgniotkowate (Cucujidae) to rodzina owadów z rzędu chrząszczy, wyjątkowo piękne, o czerwonym ubarwieniu (gatunki krajowe). W Polsce występują tylko 4 gatunki.

Najbardziej charakterystyczne dla tych chrząszczy jest spłaszczenie grzbietowo-brzuszne. Pokrywy skrzydłowe są bardzo płaskie. Głowa ma trójkątny kształt, mniejsze przedplecze ma owalny kształt. Czułki są paciorkowate.

To rzadkie w Polsce chrząszcze. Można je spotkać tylko głęboko w puszczy, w martwym drewnie, najczęściej pod korą drzew.

Niektóre gatunki żyją w magazynach żywności.

Zimuje postać larwalna przez dwie kolejne zimy.

Długość ciała - poniżej 2 cm.

Samica wiosną składa jaja w zagłębienia kory. Rozwój trwa nawet 3 lata.

Zgniotkowate żywią się martwą materią organiczną - łyko, porażone przez grzyby. Grzyby umożliwiają owadom trawienie celulozy. Zdarza się, że zgniotkowate atakują kózkowate i korniki.

Połowa krajowych gatunków uznaje się za zagrożone wymarciem.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny:

Największy chrząszcz na świecie
Jaki chrząszcz jest uznawany za największego na świecie? Gdzie żyje i czy odbiega znacznie rozmiarami od krajowych gatunków?