Zmrocznik gładysz

Zmrocznik gładysz (Deilephila elpenor)

© Alexanor - Fotolia.com

Zmrocznik gładysz (Deilephila elpenor) to piękny motyl z rodziny zawisakowatych o oliwkowym ciele z różowym worem w postaci linii na skrzydłach, odwłoku oraz przedpleczu. Różowa jest także strzępina. Skrzydła drugiej pary u nasady są ciemne. Czułki białawe. Gąsienica może mieć zieloną lub brunatną barwę. Na grzbiecie i po bokach widać siateczkę. Na pierwszym i drugim segmencie odwłoka znajdują się nerkowate plamy w jasnej obwódce. Gąsienice trochę przypomina trąbę słonia.

Gatunek ten żyje w prawie całej Europie poza daleką północą oraz w Azji Mniejszej, Zawisak ten występuje dość pospolicie na terenie całego kraju. Preferuje wilgotne łąki śródleśne, skraje lasów, zarośla nad rzekami, przydroża, parki i ogrody.

To motyl o zmierzchowej i nocnej aktywności. Gąsienica żeruje za dnia i w nocy. Zimuje stadium poczwarki.

Owad dorosły żywi się nektarem żmijowca pospolitego, mydlnicy lekarskiej, wiesiołka, wiciokrzewu, floksa rozpierzchłego. Gąsienica żeruje na wierzbówce kiprzycy, wierzbownicy, czartawie pospolitej, a w południowej Europie na winorośli i innych gatunkach roślin.

Samica składa zielone, kuliste jaja, zwykle pojedynczo. W ciągu roku występuje jedno pokolenie. Przepoczwarzenie następuje w luźnym kokonie w ściółce.

Nie jest to motyl zagrożony wymarciem, nie wymaga ochrony. Na motyla tego chętnie polują nietoperze.

Motyl ten widzi trójchromatycznie w nocy.

Okres lotu zmrocznika gładysza.

Motyle dzienne Polski — quiz