Żółwie wężoszyjne

Żółwie wężoszyjne (Chelidae) to rodzina gadów z podrzędu żółwi bokoszyjnych, która liczy dziś około 40 gatunków w 11 rodzajach.

Szyja tych żółwi jest długa i wężowata, co pozwala wystawiać z wody jedynie głowę.

Żyją w środowisku wodnym i lądowym. Żyją w Australii, Nowej Gwinei i Ameryce Południowej. Zamieszkują wody śródlądowe.

Niektóre gatunki podczas suszy zapadają w stan estywacji (snu letniego) zagrzebane w ziemi. Między zbiornikami przemieszczają się w nocy. Rankiem część gatunków lubi wygrzewać się na brzegach wód na słońcu.

Są wyposażone w worek analny, w którym przechowują wodę.

Są jajorodne. Samica składa jaja do komory lęgowej, wykopanej w piasku nad brzegami wód. Nie opiekuje się jajami ani młodymi.

Zjadają przede wszystkim wodne owady, ich larwy, skorupiaki, kijanki, żaby, małe ryby. Część gatunków żywi się roślinami, w tym owocami spadającymi do wody z drzew.

Pseudemydura umbrina to prawdopodobnie najbardziej zagrożony wyginięciem żółw świata. Na początku XXI w. było ich zaledwie 20 sztuk w naturalnym środowisku. W ZOO w Perth udaje się odtwarzać populację tego żółwia.

To wykaz gatunków, przynależących do danej rodziny:

Gady Polski — quiz

Jaki jest największy żółw na świecie?
Który z żółwi jest rekordzistą pod względem rozmiarów i ciężaru? Gdzie można spotkać największego żółwia świata?